Isnin, 24 Jun 2019

KERJA KURSUS EKONOMI-KISAH DI SEBALIK DATA

Apabila calon sudah memperolehi data terkumpul, sudah pasti masalah yang timbul kemudiannya adalah bagaimana nak menganalisa data. Adalah lebih baik mendapat pandangan guru anda hala tuju analisa data anda. Anda boleh melihat beberapa contoh analisa data yang dibuat agensi-agensi yang boleh dipercayai seperti di dalam Laporan Ekonomi Tahunan terbitan Kementerian Kewangan ataupun Laporan Tahunan Bank Negara Malaysia. Dari situ anda boleh mendapat ke arah mana analisa yang akan anda buat dan contoh carta dan jadual untuk dipersembahkan di dalam laporan akhir anda.

ini adalah contoh analisa data yang dibuat oleh Jabatan Akautan Negara Malaysia di dalam Penyata Kewangan Kerajaan Persekutuan 2014


Hutang Awam merupakan salah satu sumber yang membantu dalam menjana pembangunan
negara dalam persekitaran defisit fiskal. Ianya penting dalam memastikan kelangsungan
pelaksanaan projek-projek yang memberikan manfaat besar kepada peningkatan kualiti hidup
dan kesejahteraan rakyat serta membantu mengukuhkan pertumbuhan ekonomi.

Hutang Awam merangkumi pinjaman Kerajaan Persekutuan daripada sumber dalam dan luar negeri
yang terdiri daripada terbitan sekuriti hutang iaitu Bil Perbendaharaan, Terbitan Pelaburan Kerajaan,
Sekuriti Kerajaan Malaysia dan Pinjaman Pasaran Luar Negeri yang terdiri daripada Sukuk Global. Bantuan Luar Negeri pula merupakan pinjaman bersindiket yang diperolehi daripada kerajaan
asing dan institusi kewangan antarabangsa bagi membiayai projek yang berupaya menjana ekonomi,
memberi impak pembangunan dan meningkatkan kemajuan sosial masyarakat. Selain daripada itu,
terbitan Sukuk Perumahan Kerajaan dan pinjaman berjangka juga diperoleh bagi membiayai  Kumpulan Wang Pinjaman Perumahan.






Pada 31 Disember 2014, Hutang Awam Kerajaan Persekutuan adalah berjumlah RM582,828 juta. Angka ini menunjukkan peningkatan sebanyak RM42,970 juta iaitu 8.0% berbanding RM539,857 juta pada tahun 2013. Sebanyak RM566,052 juta (97.1%) daripada Hutang Awam adalah daripada instrumen dalam negeri manakala RM16,776 juta (2.9%) adalah daripada sumber luar negeri.

Peratus hutang berbanding Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) adalah 54.06% yang menunjukkan sedikit penurunan berbanding 54.84% pada tahun 2013. Aspek yang sentiasa
diberi perhatian seiring dengan peningkatan jumlah hutang adalah pertambahan kos pinjaman
yang perlu ditanggung oleh Kerajaan. Kawalan dan pemantauan terhadap perbelanjaan kerana
hutang sentiasa dilaksanakan bagi memastikan ia tidak menjadi beban kepada kewangan
negara. Pada tahun 2014, sebanyak RM22,588 juta dibelanjakan bagi pembayaran faedah,
diskaun atas sekuriti, caj komitmen dan bayaran pengurusan bagi mendapatkan pinjaman.
Jumlah ini merupakan peningkatan sebanyak RM1,812 juta (8.7%) berbanding 2013.


Persembahan analisa, carta dan jadual memang menarik. Cuma analisa data di dalamnya kurang menyatakan kisah di sebalik nombor berbanding analisa yang dilakukan di dalam Laporan Ekonomi Bab 4 Kewangan Sektor Awam 2014 terbitan Kementerian Kewangan.

Kerajaan Persekutuan mencatat RM568.9 bilion terutamanya disebabkan oleh terbitan hutang
domestik yang lebih tinggi untuk memenuhi keperluan pembiayaan. Hutang dalam negeri
menyumbang 97.1% atau RM552.7 bilion dengan SKM dan TPK mewakili 91.1% manakala pinjaman luar pesisir pula berjumlah RM16.2 bilion. Pemegang utama SKM dan TPK termasuk institusi perbankan (27.5%), Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (21.8%) dan syarikat insurans (6.2%) manakala pegangan asing pula telah meningkat kepada 30.5%. Permintaan oleh pelabur luar
yang menggalakkan adalah selaras dengan keinginan pelabur untuk melabur dalam instrumen
yang selamat dan lebih berkualiti serta kadar pulangan lebih tinggi dalam suasana lebihan
kecairan tunai dan volatiliti pasaran kewangan global. Peningkatan kehadiran pelabur asing
dalam pasaran modal juga menggambarkan keyakinan terhadap prospek pertumbuhan dan asas makroekonomi Malaysia. Pada akhir Jun 2014, hutang Kerajaan Persekutuan mencatat 52.8% daripada KDNK, masih di bawah tahap berhemat dan terurus iaitu 55% daripada KDNK. Walaupun paras hutang meningkat, Kerajaan akan memastikan komitmen untuk membayar balik tanggungan hutang akan dipenuhi sewajarnya. Bayaran khidmat hutang, yang merujuk kepada bayaran faedah ke atas pinjaman, dijangka kekal terurus pada 10.3% daripada hasil (2013: 9.7%), masih jauh di bawah paras 15% seperti yang ditetapkan dalam peraturan pengurusan fiskal.

Berikutan definisi semula, hutang luar negeri kini adalah terdiri daripada pinjaman luar pesisir
oleh Kerajaan Persekutuan, perusahaan awam dan sektor swasta serta pegangan sekuriti hutang
dalam denominasi ringgit oleh bukan pemastautin, deposit bukan pemastautin, hutang perdagangan
yang diberikan oleh rakan dagang luar negeri dan liabiliti hutang yang lain. Pada akhir Jun 2014,
berikutan definisi baharu ini, hutang luar negeri mencatat RM729 bilion atau 67.6% daripada
KDNK, yang mana pinjaman luar pesisir sektor awam mewakili 9.2% daripada KDNK, sementara
sektor swasta meliputi 21.9% manakala pegangan sekuriti hutang, deposit dan kredit perdagangan
dalam denominasi ringgit oleh bukan pemastautin mencakupi 36.5%. Peningkatan ini terutamanya
disebabkan oleh pinjaman luar pesisir yang lebih besar oleh sektor swasta dan pegangan sekuriti
hutang dan deposit dalam denominasi ringgit oleh bukan pemastautin.


HARUS DIINGAT PERBEZAAN AYAT YANG DIGUNAKAN DALAM LAPORAN EKONOMI TERBITAN KEMENTERIAN KEWANGAN DENGAN AYAT YANG DIGUNAKAN DALAM Penyata Kewangan Kerajaan Persekutuan 2014 YANG DITERBITKAN JABATAN AKAUTAN NEGARA (ANM) JADI BERHATI-HATI.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Data Hutang Kerajaan Persekutuan Malaysia sehingga 2023

Assalamualaikum Sudah lama tak update isu berkaitan kerja kursus ekonomi STPM. Tak pasti tema apa tahun 2023. Rasanya ada kaitan dengan huta...