Jumaat, 27 September 2019

Operasi Fiskal 2011-2017

Pernahkan terfikir menghimpunkan operasi fiskal dari tahun 2011-2017 yang boleh didapati di dalam Laporan Ekonomi Kementeriaan Kewangan dari tahun 2011-2017 Bab 1 Pengurusan dan Prospek Ekonomi.

2011
Dalam persekitaran global yang kian mencabar, Kerajaan akan terus memperkukuh kedudukan fiskal di samping memastikan ekonomi Negara dapat mengekalkan momentum pertumbuhan. Walaupun perbelanjaan mengurus meningkat terutamanya untuk menampung subsidi minyak masak dan bahan api yang lebih tinggi, deficit fiskal dijangka dapat dikawal pada 5.4% daripada Keluaran Dalam Negeri Kasar (KDNK) (2010: 5.6%). Defisit fiskal yang terkawal ini adalah hasil daripada peningkatan kecekapan perbelanjaan, kutipan hasil yang lebih baik dan langkah pengurangan kos operasi. Jumlah deficit ini akan dibiayai sebahagian besarnya daripada sumber domestik. Jumlah perbelanjaan Kerajaan dianggar meningkat kepada RM229.6 bilion, iaitu peningkatan 12.3% berbanding tahun 2010. Hasil Kerajaan Persekutuan dijangka meningkat 14.9% kepada RM183.4 bilion disokong oleh harga komoditi yang kukuh dan pertumbuhan ekonomi domestik yang menggalakkan. Disiplin fiskal akan terus diamalkan melalui pelbagai inisiatif untuk mengurangkan perbelanjaan yang tidak kritikal, mengukuhkan kutipan hasil dan meningkatkan akauntabiliti dalam pelaksanaan projek.

Kerajaan telah melaksanakan beberapa inisiatif dalam memperkukuh kedudukan kewangan awam. Dari segi perbelanjaan, rasionalisasi subsidi diteruskan bagi memastikan subsidi kekal dinikmati oleh kumpulan sasar. Harga petrol RON97, merupakan bahan api gred premium, ditentukan secara apungan terurus tertakluk kepada perubahan harga dari semasa ke semasa selaras dengan harga minyak mentah antarabangsa. Manakala, subsidi super diesel telah dimansuhkan bagi kategori kenderaan komersial tertentu dan kapal nelayan laut dalam. Selain daripada itu, harga gula telah dinaikkan lagi sebanyak 20 sen kepada RM2.30 sekilogram pada Mei 2011 untuk mengurangkan ketirisan dan faktor kesihatan. Langkah mengoptimumkan penggunaan aset Kerajaan seperti kemudahan fizikal dan peralatan bertujuan mengurangkan kos perbelanjaan tanpa menjejaskan kualiti perkhidmatan semakin menjadi amalan agensi Kerajaan. Program audit perjawatan secara komprehensif di setiap agensi Kerajaan juga sedang dijalankan untuk menjadikan perkhidmatan awam lebih kejat dan fleksibel. Ini termasuk menempatkan semula kakitangan awam ke agensi yang kritikal, manakala pelantikan pekerja secara kontrak sedang dikaji semula. Selaras dengan perkembangan teknologi, penggunaan teknologi maklumat dan komunikasi (ICT) serta media bentuk baharu dipertingkatkan bagi menambah baik penyampaian perkhidmatan awam dan mengukur keberkesanan dasar.

Mulai tahun 2011, pelbagai projek pembangunan di bawah RMKe-10 akan dilaksanakan secara two-year rolling plan. Pendekatan ini memberi lebih fleksibiliti kepada Kerajaan bagi menjalankan kajian semula tahunan ke atas projek-projek berasaskan kemampuan kewangan, perubahan hala tuju dasar dan kepantasan tindak balas terhadap sebarang kejutan sistemik ekonomi. Pengurusan nilai turut dijalankan ke atas semua projek pembangunan baharu yang melebihi RM50 juta bagi memastikan jaminan nilai untuk wang dan kos perbelanjaan terkawal. Selain daripada itu, sistem pemantauan projek yang rapi telah diwujudkan bagi memastikan projek disempurnakan mengikut jadual. Pembidaan kompetitif dalam perolehan barangan dan perkhidmatan serta sistem e-bidding telah menyumbang ke arah peningkatan ketelusan dan kecekapan kos.

Beberapa inisiatif juga sedang diambil bagi merasionalisasikan insentif fiskal yang disediakan kepada pelbagai industri, meningkatkan lagi ketelusan pengurusan perolehan serta menambah baik pentadbiran dan pematuhan cukai. Di samping itu, Kerajaan juga telah mendapatkan khidmat institusi kewangan antarabangsa untuk mengkaji semula kedudukan perbelanjaan Kerajaan dari sudut kecekapan dan keberkesanan serta mengukur kekuatan, kelemahan dan ketelusan dalam kewangan awam. Pelbagai langkah telah diambil untuk meningkatkan lagi kutipan hasil, termasuk memperluas liputan, kekerapan pengauditan, penyiasatan dan penguatkuasaan cukai serta menambah baik pentadbiran dan pematuhan   cukai. Usaha ini dilaksanakan melalui peluasan penggunaan teknologi maklumat serta sentiasa menyemak semula undang-undang dan peraturan bagi mengurangkan karenah birokrasi. Di samping itu, Kerajaan akan terus melaksanakan langkah monetisasi aset melalui jualan pegangan, pajakan atau pembangunan bersama serta pelupusan kepentingan pelaburan bukan teras syarikat milik Kerajaan untuk menggalakkan pewujudan ciptaan nilai dan merangsang pelaburan swasta. Langkah yang dilaksanakan akan menjadikan kedudukan fiskal kewangan awam lebih kukuh dan fleksibel serta berupaya bertindak dengan tangkas bagi menangani persekitaran global yang kian mencabar.

2012
Sebagai sebuah ekonomi terbuka yang bersandarkan perdagangan, Malaysia terus terdedah kepada kesan ketidaktentuan dan cabaran ekonomi dunia. Oleh itu, beberapa inisiatif dasar fiskal telah digubal untuk mengekalkan momentum pertumbuhan ekonomi dalam tempoh yang terdekat, serta bagi menyokong transformasi ekonomi dalam jangka panjang. Sehubungan ini, Kerajaan masih berpegang pada komitmennya terhadap prinsip pengurusan kewangan yang berhemat dengan defisit fiscal dijangka berkurangan kepada 4.5% pada tahun
2012, dengan nisbah hutang kepada Keluaran Dalam Negeri Kasar (KDNK) sebanyak 53.7%.
Kedudukan hutang Kerajaan masih lagi mampan dengan defisit fiskal akan dibiayai terutamanya melalui sumber domestik. Memandangkan terdapatnya kedudukan mudah tunai yang mencukupi dalam sistem kewangan, pinjaman kerajaan sedemikian dijangka tidak menjejaskan sumber pembiayaan yang diperlukan oleh sector swasta.

Bagi keseluruhan tahun 2012, jumlah perbelanjaan Kerajaan Persekutuan dijangka mencecah RM252.4 bilion (2011: RM229 bilion), iaitu 9.4% lebih tinggi daripada anggaran asal RM230.8 bilion. Peruntukan tambahan yang diperlukan ini merupakan pemberian wang tunai, baucar buku dan insentif kewangan kepada kumpulan sasar untuk mengurangkan kesan peningkatan kos sara hidup; bayaran subsidi; penambahbaikan skim gaji dan pelarasan elaun sara hidup untuk kakitangan awam; bayaran pencen; pampasan tol; utiliti dan penyelenggaraan am. Pertambahan komitmen perbelanjaan tersebut akan disokong oleh kutipan hasil yang menggalakkan dengan jangkaan peningkatan sebanyak 11.8% kepada RM207.2 billion. Perbelanjaan mengurus pula lebih tertumpu kepada usaha menambah baik penyampaian perkhidmatan dan kebajikan rakyat secara berterusan, manakala perbelanjaan pembangunan akan disalurkan kepada program dan projek yang pada keseluruhannya akan mempertingkat kecekapan dan daya saing ekonomi serta kapasiti pengeluaran berproduktif jangka panjang. Dalam hal ini, kedudukan kewangan awam akan diperkukuh melalui pelbagai langkah untuk memastikan pengurusan fiskal yang mampan serta menyumbang kepada peningkatan keyakinan pelabur.

Kerajaan telah melaksanakan beberapa langkah bagi memastikan kewangan awam kekal kukuh. Semua program dan projek yang dilaksanakan telah diteliti dan dinilai dengan jitu agar semua perbelanjaan dapat dimanfaatkan sepenuhnya. Sehubungan ini, pendekatan two-year rolling plan telah diperkenalkan bagi memberikan fleksibiliti dalam pengurusan perbelanjaan. Melalui perancangan ini, Kerajaan mempunyai ruang yang secukupnya untuk mengkaji semula dasar dan keutamaan bagi menghadapi persekitaran ekonomi yang semakin mencabar, di samping mengekalkan kedudukan makroekonomi yang stabil. Pelaksanaan projek dipantau dengan rapi supaya siap dilaksana mengikut jadual, manakala penyertaan Kerajaan dalam kegiatanekonomi berkurang secara sistematik bagi menarik lebih banyak penglibatan sector swasta. Peraturan pentadbiran, undang-undang dan prosedur diperkemas secara berkala bagi menambah baik lagi penyampaian perkhidmatan dan iklim pelaburan serta pengawalan kos. Seterusnya, hasil penemuan daripada laporan Ketua Audit Negara telah diambil kira untuk mengukuhkan lagi pengurusan serta meningkatkan akauntabiliti, terutamanya dalam perolehan. Kerajaan juga komited kepada amalan pembidaan kompetitif dalam perolehan barangan dan perkhidmatan bukan strategik bagi menjamin ketelusan serta menekankan kepentingan nilai untuk wang. Syarikat milik Kerajaan pula tertakluk kepada kawalan pemantauan yang rapi untuk memastikan mereka kekal berdaya maju, di samping mencapai objektif strategik. Perbelanjaan mengurus akan dikawal melalui potongan ke atas perbelanjaan berpilihan yang kurang perlu, tanpa menjejaskan kualiti penyampaian perkhidmatan. Saiz perkhidmatan awam akan dikawal melalui pengauditan jawatan; penempatan semula kakitangan yang berlebihan; peningkatan kerjasama antara agensi dengan lebih erat, dan penggunaan teknologi maklumat (IT) yang lebih komprehensif dalam penyampaian dan penilaian perkhidmatan awam yang berkesan.  Dalam jangka sederhana, beberapa inisiatif sedangdilaksanakan untuk menambah baik kedudukan fiskal yang mampan, termasuk melaksana perakaunan akruan di peringkat Kerajaan Persekutuan; menerima pakai bajet berasaskan outcome dan merasionalisasi insentif fiskal yang diberikan kepada industri. Rasionalisasi subsidi akan terus dilaksana secara holistik dan mengikut sasaran dengan mengambil kira pelbagai program bantuan sosial yang disediakan oleh agensi Kerajaan. Pendekatan yang komprehensif juga sedang dipertimbangkan untuk mengurus obligasi Kerajaan dengan lebih baik yang mempunyai implikasi fiskal jangka panjang. Antara perkara yang sedang diteliti dengan sepenuhnya adalah strategi pengurusan hutang Kerajaan Persekutuan; liabiliti pencen; pengurusan dana pinjaman perumahan bagi kakitangan awam dan tabung pinjaman bagi pelajar pendidikan tinggi.

Dalam meningkatkan hasil Kerajaan, beberapa langkah sedang dilaksanakan, termasuk pengewangan aset melalui penjualan langsung, pajakan atau pembangunan secara usaha sama; peningkatan kecekapan pentadbiran dan pematuhan cukai melalui penggunaan IT secara bersepadu, serta perluasan skop audit percukaian, penyiasatan dan penguatkuasaan. Sehubungan ini, program bina upaya kakitangan percukaian terus dipertingkatkan manakala orang awam turut dilibatkan secara konstruktif untuk meningkatkan kesedaran tentang tanggungjawab percukaian. Langkah komprehensif yang diamalkan oleh Kerajaan dalam memantapkan kedudukan kewangan akan menjamin kedudukan fiskal yang mampan dalam jangka panjang, di samping memberikan fleksibiliti yang secukupnya untuk memenuhi komitmen baharu dan menghadapi cabaran luar jangka pada sepanjang tahun.

2013
Kerajaan terus komited untuk mengukuhkan lagi kewangan sektor awam, walaupun berhadapan dengan ketidakpastian dan cabaran persekitaran luar. Sumber fiskal akan digunakan secara berhemat untuk mengekalkan momentum pertumbuhan dan menyokong usaha bersepadu dalam mempercepatkan transformasi ekonomi jangka panjang.

Walaupun terdapat komitmen perbelanjaan tambahan pada 2013, terutamanya subsidi bahan api dan peluasan pemberian tunai, defisit fiscal dijangka berkurangan kepada 4.0% daripada KDNK (2012: -4.5%) dengan nisbah hutang kepada KDNK pada 54.8%. Defisit ini akan dibiayai melalui sumber domestik memandangkan terdapat mudah tunai yang mencukupi dalam sistem kewangan. Jumlah perbelanjaan Kerajaan dijangka lebih tinggi sebanyak 3.5% kepada RM 261.3 bilion, disokong oleh peningkatan prestasi hasil dan pengurusan perbelanjaan yang lebih baik. Kecergasan aktiviti pelaburan yang mampan, penggunaan swasta yang berdaya tahan dan harga komoditi yang stabil dijangka meningkatkan hasil Kerajaan Persekutuan sebanyak 6% kepada RM 220.4 bilion, justeru mengukuhkan lagi kedudukan fiskal. 

Beberapa inisiatif utama telah dilaksanakan untuk memperkukuh kewangan sektor awam serta memastikan kemampanan fiskal dan kestabilan makroekonomi jangka panjang negara. Penubuhan Jawatankuasa Dasar Fiskal (FPC) telah diumumkan pada pertengahan 2013 untuk menyediakan panduan yang lebih menyeluruh serta menetapkan hala tuju pengurusan fiskal negara. Jawatankuasa ini dipengerusikan oleh Perdana Menteri dan dianggotai oleh beberapa Menteri Kabinet dan ketua agensi pusat utama. Sejak ditubuhkan, FPC telah bermesyuarat beberapa kali bagi membincangkan cadangan untuk memastikan dan mengambil langkah yang berhemat bagi menangani cabaran fiskal dalam tempoh terdekat dan jangka panjang. Memandangkan kepentingan ini, FPC telah menegaskan sekali lagi komitmen Kerajaan untuk mencapai deficit fiskal hampir 3% daripada KDNK pada 2015 dan bajet berimbang pada 2020. Urusan FPC disokong oleh Pejabat Dasar Fiskal (FPO) di Kementerian Kewangan sebagai secretariat teknikal. FPO juga berperanan dalam membuat analisis berkaitan penggubalan polisi dan strategi fiskal; rangka kerja fiskal jangka sederhana; penilaian risiko fiskal dan pengurusan hutang.

Kerajaan akan terus melaksanakan inisiatif untuk meningkatkan keberkesanan dan kecekapan
dalam perbelanjaan dan kutipan hasil. Dari aspek perbelanjaan, rasionalisasi subsidi telah diteruskan semula selepas kali terakhir pada Disember 2010. Subsidi gula telah dikurangkan sebanyak 20 sen sekilogram kepada RM 2.50 berkuat kuasa 29 September 2012 bagi menggalakkan gaya hidup sihat dan mengurangkan penyeludupan gula.

Subsidi bahan api juga telah dikurangkan sebanyak 20 sen berkuat kuasa 3 September 2013 menyebabkan harga runcit RON 95 dan diesel meningkat kepada RM 2.10 dan RM 2.00 seliter. Bagi mengurangkan beban golongan berpendapatan rendah dan mudah terjejas, Kerajaan akan meningkatkan pemberian bantuan tunai dalam Bajet 2014. Usaha akan dibuat untuk memastikan subsidi bahan api adalah lebih bersasar. Bagi tujuan ini, usaha sedang dilakukan untuk melaksanakan jaringan keselamatan social yang menyeluruh pada 2015. Harga runcit RON 97, bahan api gred premium, kekal diapungkan secara terurus tertakluk kepada perubahan harga antarabangsa.

Langkah ber terusan untuk memastikan disiplin fiskal dalam perbelanjaan tanpa menjejaskan kualiti perkhidmatan termasuk: penggunaan aset Kerajaan secara optimum; penggunaan teknologi maklumat (IT) secara intensif dalam penyampaian perkhidmatan awam; pengejatan saiz perkhidmatan awam; pengurangan perbelanjaan tidak kritikal; dan penggalakan kerjasama meluas antara agensi dalam melaksanakan program. Sementara itu, pelaksanaan projek pembangunan secara rolling plan setiap dua tahun memberi fleksibiliti dalam pengurusan sumber. Projek pembangunan bernilai lebih RM 50 juta tertakluk kepada pengurusan nilai bagi memastikan nilai wang setimpal dan perbelanjaan yang produktif. Pelaksanaan projek dipantau dengan teliti manakala kaedah dan peraturan perolehan barangan dan perkhidmatan, termasuk melalui e-bidaan, sentiasa diperkemas bagi memastikan ketelusan dan kecekapan kos.

Antara inisiatif yang sedang dilaksanakan untuk meningkatkan kemampanan fiskal dalam jangka panjang termasuk kajian semula insentif fiskal kepada industri; pelaksanaan perakaunan  akruan Kerajaan Persekutuan bermula 2015 dan pelaksanaan Belanjawan Berasaskan Outcome (OBB) yang memberi tumpuan kepada pencapaian outcome. Program OBB ini telah dimulakan oleh semua kementerian melalui penyediaan kerangka keberhasilan dan cadangan bajet secara dalam talian. Bagi menangani isu kualiti data, Kementerian Kewangan, Kementerian Kesihatan serta Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri telah dipilih sebagai perintis untuk memperkemas kerangka keberhasilan yang kemudiannya akan dijadikan contoh kepada kementerian lain. OBB akan membantu penggubalan dasar dan pelaksanaan program yang lebih baik serta mengoptimumkan penggunaan sumber. Langkah bagi meningkatkan kutipan hasil akan terus diberikan tumpuan kepada usaha meluaskan asas cukai, menambah baik pentadbiran cukai, menggalakkan pematuhan cukai yang lebih tinggi dan mempergiat pendidikan cukai. Pengewangan aset Kerajaan akan diteruskan melalui penjualan, pajakan atau pembangunan secara usaha sama, manakala aset bukan teras dalam syarikat milik Kerajaan akan dilupuskan untuk merangsang pewujudan nilai dan pelaburan swasta. Usaha bersepadu oleh Kerajaan untuk mengurangkan pembaziran, menggalakkan perbelanjaan produktif dan meningkatkan prestasi hasil akan membantu memperkukuh kewangan sektor awam. Langkah ini akan menyediakan ruang fiskal yang lebih besar bagi memenuhi komitmen baharu yang mendesak bagi menghadapi cabaran dalam ketidaktentuan persekitaran global; serta melaksanakan pembaharuan struktur bagi meningkatkan keupayaan produktif ekonomi.

2014
Kerajaan akan terus melaksanakan langkah konsolidasi fiskal di samping menyokong pertumbuhan ekonomi dan memastikan kesejahteraan rakyat dengan matlamat mencapai bajet berimbang menjelang 2020. Langkah ini termasuk memperkukuhkan lagi kedudukan kewangan Kerajaan di samping memberi penekanan kepada keperluan meneruskan langkah penyesuaian fiskal untuk mencapai strategi jangka sederhana dan mengurangkan defisit fiskal secara berperingkat kepada 3.5% KDNK pada 2014. Langkah ini akan membuka ruang fiskal bagi Kerajaan menyokong ekonomi dalam menghadapi kejutan luaran. Komitmen Kerajaan dalam pembaharuan fiskal juga akan menambah keyakinan pelabur serta meningkatkan daya saing negara. Antara langkah utama 2014 termasuk inisiatif penjimatan kos perbelanjaan dan mengoptimakan kemudahan kerajaan. FPC yang ditubuhkan pada 2013 memainkan peranan dalam mengukuhkan kewangan awam dan memastikan kestabilan makroekonomi jangka panjang. Jawatankuasa ini bersidang secara berkala untuk mengkaji pelbagai isu dalam kemampanan fiskal jangka sederhana.

2015
Dasar fiskal digubal untuk mengekalkan momentum pertumbuhan, meningkatkan daya saing negara dan memastikan kesejahteraan rakyat, di samping Kerajaan kekal komited untuk mengukuhkan kedudukan fiskal. Dalam hal ini, Kerajaan akan meneruskan usaha konsolidasi fiskal melalui inisiatif pembaharuan struktur yang konsisten. Inisiatif pembaharuan ini termasuk penambahbaikan tadbir urus dasar fiskal melalui penubuhan Jawatankuasa Dasar Fiskal (FPC), rasionalisasi subsidi dan pelaksanaan GST. FPC terus meneliti pelbagai isu dan membuat keputusan strategik dalam memastikan kemapanan fiskal. Sehubungan itu, FPC telah meluluskan Kerangka Fiskal Jangka Sederhana (MTFF) sebagai mekanisme untuk menggubal strategi fiskal dan menentukan had perbelanjaan indikatif untuk beberapa tahun bagi tempoh jangka sederhana. Dari aspek rasionalisasi subsidi, mekanisme pengapungan terkawal harga runcit petrol RON95 dan diesel yang diperkenalkan mulai bulan Disember 2014, membolehkan pelaksanaan mekanisme pemberian subsidi yang lebih bersasar. GST yang merupakan pembaharuan utama dalam sistem percukaian telah diperkenalkan pada   bulan April 2015 bagi mempelbagaikan sumber hasil, memperluas asas cukai dan meningkatkan kecekapan sistem percukaian. Hasil Kerajaan Persekutuan pada tahun 2015 dijangka meningkat secara marginal 0.8% kepada RM222.5 bilion, dalam keadaan pungutan hasil berkaitan petroleum yang lebih rendah. Begitu juga, jumlah perbelanjaan dianggar meningkat sederhana 0.6% kepada RM260.7 bilion yang menyebabkan defisit bajet 3.2% daripada KDNK (2014: 3.4%). Jumlah pinjaman kasar Kerajaan Persekutuan pada tahun 2015 pula dijangka berjumlah RM96.5 bilion.   

2016
Kerajaan terus memberikan komitmen untuk mengekalkan defisit fiskal pada 3.1% daripada KDNK pada 2016. Pengubahsuaian Bajet 2016 merupakan langkah preemtif sebagai tindak balas kepada penurunan ketara dalam hasil Kerajaan berikutan penurunan berterusan harga minyak mentah. Harga minyak mentah mencecah tahap paling rendah sepanjang tahun sebanyak USD26.39 setong pada Januari 2016. Langkah pengubahsuaian ini penting untuk memastikan sasaran fiskal Kerajaan kekal pada landasan. Pengubahsuaian ini memberi tumpuan kepada pengoptimuman dan penyusunan semula keutamaan perbelanjaan mengurus dan pembangunan bagi memastikan kedudukan kewangan Kerajaan kekal utuh tanpa memberi kesan kepada sasaran pertumbuhan. Pelbagai langkah peningkatan hasil juga diperkenalkan bagi menjana pendapatan tambahan untuk menampung kehilangan hasil. Ini termasuk mengoptimumkan hasil daripada pengagihan semula dan proses bidaan spectrum telekomunikasi, meningkatkan levi pekerja asing, kelonggaran penalti cukai pendapatan dan mengurangkan ketirisan cukai di pulau bebas cukai. Sebagai tambahan, pengubahsuaian bajet menekankan langkah strategic untuk meningkatkan eksport, menarik pelaburan dan merangsang pelancongan dalam usaha untuk menjana aktiviti ekonomi yang lebih tinggi. Pengubahsuaian ini juga memperkenalkan beberapa langkah untuk meningkatkan pendapatan boleh guna isi rumah, terutamanya golongan berpendapatan rendah. Jawatankuasa Dasar Fiskal (FPC) memainkan peranan penting dalam menentukan Kerangka Fiskal Jangka Sederhana (MTFF). Ke arah mengukuhkan keupayaan institusi pengurusan fiskal, FPC semasa mesyuarat kedua pada Mei 2016 telah menubuhkan Jawatankuasa Teknikal Risiko Fiskal Dan Liabiliti Luar Jangka. Jawatankuasa ini terdiri daripada wakil Kementerian  Kewangan (MOF), Unit Perancang Ekonomi (UPE) dan Unit Kerjasama Awam Swasta Jabatan Perdana Menteri dan Bank Negara Malaysia (BNM). Jawatankuasa ini bertanggungjawab untuk menilai risiko fiskal Kerajaan dan liabiliti luar jangka serta mencadangkan langkah bersesuaian.

2017
Di bawah FTP, Kerajaan telah melaksanakan beberapa inisiatif termasuk meningkatkan pentadbiran dan pematuhan cukai; pengoptimuman dan rasionalisasi perbelanjaan; penambahbaikan institusi dasar fiskal; pengukuhan kawalan dan pengurusan bajet. Justeru, Kerajaan telah mengurangkan secara berperingkat defisit fiscal 6.7% daripada KDNK pada 2009 kepada 3.1% pada 2016. Dengan dasar fiskal yang memastikan persekitaran makroekonomi yang baik, ekonomi Malaysia mencatat pertumbuhan yang kukuh pada separuh pertama 2017. Kerajaan akan terus memanfaatkan instrumen dasar fiskal melalui langkah hasil dan perbelanjaan bagi mewujudkan ruang fiskal dan mencapai sasaran makroekonomi bagi tahun ini. Selaras dengan jangkaan hasil cukai yang tinggi daripada syarikat dan individu, jumlah kutipan hasil pada 2017 dijangka mencatat pertumbuhan 6.1%. Pada masa yang sama, kutipan hasil bukan cukai turut dijangka meningkat yang sebahagiannya disumbangkan oleh penjualan ekuiti berikutan usaha Kerajaan untuk mengurangkan secara berperingkat penglibatan langsung dalam pasaran.
Dari segi perbelanjaan, Kerajaan kekal komited untuk melaksanakan langkah pengoptimuman bagi meningkatkan kecekapan perbelanjaan dan mengutamakan program dan projek yang berpaksikan rakyat dan berimpak tinggi. Perbelanjaan turut ditumpukan kepada program yang memaksimumkan outcome, mengurangkan ketirisan dan meningkatkan nilai bagi wang dengan penekanan berterusan untuk menyediakan perkhidmatan asas terutamanya kesihatan, pendidikan dan bantuan sosial bersasar bagi kesejahteraan rakyat. Kerangka Fiskal Jangka Sederhana (MTFF) digubal sebagai mekanisme perancangan utama untuk memacu langkah konsolidasi fiskal bagi mengukuhkan kedudukan kewangan Kerajaan. Pada 2017, paras deficit disasarkan pada 3.0% daripada KDNK dan akan dikurangkan secara berperingkat ke arah mencapai bajet hampir berimbang pada 2020.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Data Hutang Kerajaan Persekutuan Malaysia sehingga 2023

Assalamualaikum Sudah lama tak update isu berkaitan kerja kursus ekonomi STPM. Tak pasti tema apa tahun 2023. Rasanya ada kaitan dengan huta...